Egyre több magyar találkozik egy különös, gyanús telefonhívással: magyar szám jelenik meg a kijelzőn, ám a vonal másik végén gyakran kínai vagy más idegen nyelvű szöveg hallható. A jelenség elsőre csak bosszantónak tűnhet, valójában azonban egy komolyabb csalási módszer áll mögötte.
Mi történik pontosan?
A csalók egyre gyakrabban élnek úgynevezett hívószám-hamisítással (phone spoofing). Ez azt jelenti, hogy egy valós, magyar telefonszámot másolnak le, majd azt felhasználva indítanak hívásokat. A hívott fél ilyenkor azt hiszi, egy megbízható hazai szám keresik – például egy szolgáltató, futárszolgálat vagy banki ügyintéző.
A trükk lényege: a hívás sokkal hitelesebbnek tűnik, így nagyobb eséllyel vesszük fel a telefont.
A kellemetlenség ráadásul duplán érinthet:
egyrészt téged is felhívhatnak a csalók, másrészt a te számoddal is visszaélhetnek, és mások azt hihetik, hogy tőlük próbáltál pénzt kicsalni.
Miért használják pont a te számodat?
A módszer egyik előnye a csalók számára, hogy a hamisított szám visszahívható. A legtöbb internetalapú hívás (VoIP) esetében a generált számok nem működnének visszahíváskor, ami rögtön lebuktatná az elkövetőt. Egy ellopott normál telefonszám viszont tökéletes álcát nyújt.
Ezzel sajnos a telefonok beépített védekezéseit is megkerülik. Sok készülék ugyanis jelzi, ha gyanús vagy külföldi szám keres minket. Ha azonban magyar szám bukkan fel, jóval kevésbé tűnik gyanúsnak.
Elég egyetlen rossz mozdulat
A legtöbben azt gondolják, hogy csalás csak akkor történhet, ha hosszabban beszélünk a hívóval. Ez sajnos nem így van.
Már az is veszélyt jelenthet, ha felvesszük a hívást, és akár csak egy másodpercig vonalban maradunk.
Ez elegendő lehet ahhoz, hogy a csalók:
- a mi számunkkal próbáljanak másokat átverni,
- unokázós csalást kövessenek el,
- banki adatokat próbáljanak kicsalni,
- vagy visszahívásra késztessék az áldozatot.
Magyarországon jogilag nehezen kezelhető
A hatóságok szerint a hívószám-hamisítás egyre elterjedtebb, ám a jelenlegi jogszabályok nem minden esetben büntetik magát a hívásmaszkolást. Csak akkor szankcionálható, ha más bűncselekménnyel – például csalással vagy informatikai rendszerrel való visszaéléssel – párosul.
Ezért különösen fontos, hogy a felhasználók tudatosan védekezzenek.
Hogyan védekezz?
Soha ne adj meg telefonon:
- bankszámlaszámot,
- bankkártyaadatokat,
- SMS-ben érkező kódot,
- személyes iratadatokat,
- jelszavakat.
Mindig ellenőrizd felhívva a hivatalos ügyfélszolgálati számot, hogy valóban a szolgáltatóval beszéltél-e.
Ha furcsa, idegen nyelvű hangot hallasz, vagy a beszélő nyomást gyakorol rád, azonnal bontsd a hívást.
Ha visszaélés áldozata lett, kattintson IDE és olvassa el az ezzel kapcsolatos teendőket, vagy látogasson el a KiberPajzs oldalára!
