Ha ezt a szót hallja telefonban, azonnal tegye le – így próbálják megszerezni a pénzét!

Egyre gyakoribbak azok az esetek, amikor csalók telefonon keresztül próbálnak pénzt kicsalni gyanútlan emberektől. Jól felépített történetekkel, hitelesnek tűnő hívásokkal támadnak – és egyetlen szó is elég ahhoz, hogy tudja: veszélyben van a pénze.

Képzelje el a következő helyzetet:
Megcsörren a telefon, ismeretlen szám. Egy nyugodt, udvarias hang szólal meg, azt állítva, hogy az Ön bankjából hív. Elmondja, hogy gyanús tranzakciókat észleltek, és figyelmezteti: a pénze veszélyben van. De – állítása szerint – van megoldás: csak egyetlen dolgot kell tennie. Utalja át a megtakarításait egy „biztonsági számlára”.

És itt van a kulcsszó, amire azonnal figyelnie kell: „biztonsági számla”.
Ha ezt hallja, azonnal bontsa a vonalat! Ez szinte biztos jele annak, hogy csalók próbálják rávenni egy meggondolatlan, veszélyes lépésre.


Hogyan működik a csalás?

A csalók sok esetben először SMS-t küldenek, majd felhívják Önt. A telefonbeszélgetés során hatósági vagy banki munkatársnak adják ki magukat. Először pánikot keltenek, mondván, hogy „probléma van a számlájával”, majd azonnali lépésre ösztönöznek.

Ezután egy másik „munkatárs” vagy „rendőr” is bekapcsolódik a hívásba, aki javaslatot tesz: utalja át a pénzét egy biztonsági számlára. A cél mindig ugyanaz: megszerezni a pénzét, mielőtt Ön feleszmélne.

Ha ezt megteszi, szinte biztos, hogy elveszíti a megtakarítását.
Ráadásul, ha a bank úgy ítéli meg, hogy Ön járt el gondatlanul, még az is előfordulhat, hogy nem térítik meg a kárt.


Mit tegyen, hogy elkerülje a bajt?

  • Soha ne adja meg telefonon banki adatait!
  • Ne utaljon ismeretlen számlára – még akkor sem, ha azt mondják, hogy ez a pénze védelmében történik.
  • Ha kétségei vannak, szakítsa meg a hívást, majd hívja fel a bankja hivatalos ügyfélszolgálatát.
  • Személyesen is felkeresheti bankfiókját, ha biztosra akar menni.

Ne hagyja, hogy félelemre építő trükkökkel félrevezessék! A csalók egyre profibbak, de Ön is lehet felkészült – egyetlen szó elég, hogy tudja, mikor van baj.


Ha visszaélés áldozata lett, kattintson IDE és olvassa el az ezzel kapcsolatos teendőket, vagy látogasson el a KiberPajzs oldalára!